Een korte blik vooruit

Bij een terugblik hoort ook een korte blik vooruit. Bij krimp van de bevolking en dus bij leerlingen horen een aantal uitdagingen. Is onze organisatie daar klaar voor?

In 2019 bestaat Trivium als onderwijsorganisatie met 14 basisscholen inmiddels 15 jaar. Vanaf het begin is onze bestuursfilosofie gebaseerd op 3 kernpunten:

1) Meer vertrouwen dan controle.
2) Investeren in onderwijs, niet in overhead.
3) Trivium-scholen schitteren in eigen omgeving.

Het is goed om regelmatig te toetsen of onze filosofie toekomstbestendig is. Dat hebben we in 2019 gedaan. Uit ons evaluatieonderzoek kwam een volmondig ‘ja’. Er is vertrouwen in de schoolleiding en de teams. We hebben en houden een sobere overhead, het geld gaat zoveel mogelijk naar de scholen. In het komende jaar ontwikkelen we aan de hand van verbeterpunten de organisatie verder.

Veel van onze scholen werken in een krimpgebied. Dit betekent minder potentiële leerlingen en soms concurrentie met andere scholen in dat gebied. Uitgangspunt blijft dat we altijd uitgaan van onze eigen kracht. We gaan niet mee met hypes, we blijven staan voor waardenvol onderwijs en voor kwaliteit. Met een open oog voor ontwikkelingen in onze omgeving.